Sobota, Czerwiec 22
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Odżywianie
  3. Dieta fioletowa – czy kolor na diecie ma...

Gurbacka

Dieta fioletowa – czy kolor na diecie ma znaczenie?

Wszyscy słyszeliśmy, że zielone warzywa to samo zdrowie i nie powinno ich zabraknąć w naszej diecie. A co z tymi fioletowymi? Czy jagody, bakłażany i czerwona kapusta pomogą schudnąć? Na własnej skórze przekonała się o tym znana piosenkarka Mariah Carey, która pozbyła się 18 kilogramów!

Fioletowa dieta – na czym polega?

Dieta fioletowa zakłada jak największy udział fioletowych warzyw i owoców w codziennym menu. Antocyjany, składniki odpowiedzialne za fioletowo-niebieską barwę produktów, mają wyjątkowo korzystny wpływ na organizm. Są to przeciwutleniacze, które skutecznie chronią komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, przyspieszających starzenie się organizmu, uszkadzających DNA i sprzyjających rozwojowi wielu chorób. Antocyjany zwiększają ukrwienie i dotlenienie mózgu, tym samym poprawiają pamięć i koncentrację. Chronią przed chorobami serca, wzmacniają naczynia krwionośne, a także poprawiają wzrok. Mogą przyjmować kolor od czerwonego po fioletowy. Które warzywa i owoce je zawierają? Najwięcej znajdziemy ich w jeżynach, czarnych porzeczkach, borówkach, czarnym bzie, śliwkach, bakłażanach, malinach, aronii, wiśniach, żurawinie, burakach, czerwonej cebuli i czerwonej kapuście. Warto zapamiętać: im ciemniejszy kolor ma warzywo lub owoc, tym więcej przeciwutleniaczy zawiera.


fot. Freepik

Antocyjany są bardzo wrażliwe na temperaturę, dlatego fioletowe warzywa i owoce najlepiej jeść na surowo. Zachowają wtedy większe ilości cennych przeciwutleniaczy. Jeżeli zdecydujemy się jednak na obróbkę termiczną, ważne jest, aby gotować je krótko, w jak najmniejszej ilości wody. Warto też wybrać gotowanie na parze, które nie powoduje wypłukiwania składników odżywczych. Świeże warzywa i owoce nie powinny długo zalegać w naszej kuchni, ponieważ pokojowa temperatura i światło słoneczne sprzyjają rozkładaniu antocyjanów. Obieranie najlepiej ograniczyć do minimum. To właśnie w skórce i tuż pod nią znajdziemy największe ilości cennych związków. Cukinii i bakłażanów nie obierajmy wcale, inne warzywa można dokładnie umyć w ciepłej wodzie.

Jakie są inne zasady diety fioletowej?

Posiłki powinny być spożywane w równych odstępach czasowych. Dzięki temu zapobiegniemy napadom wilczego głodu i chęci podjadania. Równie ważne jest odpowiednie nawodnienie. Oprócz fioletowych owoców i warzyw w diecie powinny znaleźć się produkty nieprzetworzone, bogate w błonnik pokarmowy.

Dieta fioletowa to propozycja, której warto spróbować. Każda dobrze zbilansowana, zdrowa dieta powinna opierać się na warzywach i owocach. W połączeniu z innymi, pełnowartościowymi produktami i aktywnością fizyczną może być naprawdę skutecznym sposobem na pozbycie się problemu nadwagi.

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Czytaj poprzedni

Najzdrowsze superfoods według naukowców

Czytaj następny

Ornityna - co to jest?

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).