Piatek, Grudzień 3
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Odżywianie
  3. Najzdrowszy sposób przygotowania jajek

Sputnik Polska

Najzdrowszy sposób przygotowania jajek

Jajka to tani, wszechstronny i pożywny produkt, niezwykle popularny w polskich domach. Jak je przygotować, by zachowały jak najwięcej swoich cennych składników odżywczych?

Jajka można przygotowywać na wiele sposobów: gotować na miękko i na twardo, sadzić, piec, podgrzać w mikrofalówce. Stanowią nieodłączny składnik omletów, ciast i deserów. Co wpływa na ich właściwości?

Gotowanie a przyswajanie składników

Gotowanie jajek sprawia, że możemy je jeść bez obaw o nasze zdrowie, a niektóre składniki odżywcze są wtedy lepiej przyswajane. Jednym z nich jest białko. Badania wykazały, że po obróbce termicznej staje się bardziej strawne. OkazałO się, że organizm wykorzystuje aż 91% białka z gotowanych jaj i zaledwie 51% z surowych. Dzieje się tak, ponieważ pod wpływem temperatury zmieniają się jego struktury. Innym cennym składnikiem, który lepiej wchłania się po ugotowaniu jajka jest witamina B7, znana również jako biotyna. Wpływa ona nie tylko na kondycję naszej skóry, włosów i paznokci, ale bierze również w procesie krzepnięcia krwi, uczestniczy w procesach tworzenia kwasów tłuszczowych czy produkcji glukozy.


fot. Dom Pełen Pomysłów

Jednak inne składniki pod wpływem gotowania mogą ulec uszkodzeniu. Testy pokazały, że zbyt długie gotowanie w wysokich temperaturach zmniejszyło w jajkach zawartość witaminy A o około 17-20%, a smażenie i podgrzewanie ich w mikrofalówce sprawia, że tracą przeciwutleniacze i witaminę D. Co więcej, utlenia się z nich wtedy cholesterol zawarty w żółtkach. Uważa się, że żywność zawierająca utleniony cholesterol zwiększa ryzyko chorób serca. Innymi produktami, które go zawierają są m.in. smażone mięso czy frytki przygotowywane w głębokim tłuszczu. Badania nie wykazały jednak związku między jedzeniem jajek a zwiększonym ryzykiem chorób układu sercowo-naczyniowego u osób zdrowych.

Jak jeść jajka, żeby było zdrowo?

  1. Wybierz jajka gotowane. Pozwoli to ograniczyć kalorie z tłuszczu, potrzebnego do smażenia. Dodaj do nich porcję świeżych warzyw, które dostarczą porcję błonnika, którego jajka nie zawierają.
  2. Wybierz jajka z hodowli ekologicznej – zawierają więcej wartości odżywczych.
  3. Nie gotuj jajek zbyt długo - krótszy czas gotowania pozwala zachować więcej składników odżywczych.

Choć krążą o nich różne opinie, jajka warto jeść. Są tanie, smaczne i bardzo pożywne. Same plusy!

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Czytaj poprzedni

Czy ziemniaki tuczą?

Czytaj następny

Właściwości babki płesznik

Komentarze

Dla Ciebie

Polecamy

Kategorie

Popularne tagi

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).