Sobota, Sierpień 20
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Porady
  3. Bolesne miesiączki – jak im zapobiec?

macromedica.pl

Bolesne miesiączki – jak im zapobiec?

Aż 40% kobiet skarży się na bolesne miesiączki. Styl życia, stres i dieta – wszystko to może mieć wpływ na Wasze samopoczucie w „te dni”. Okres nie musi wykluczać Was z codziennych aktywności! Sprawdźcie, jak radzić sobie z bólem w czasie miesiączki.

Bóle pierwotne i wtórne

Bolesne miesiączkowanie lekarze dzielą na pierwotne i wtórne. Bóle pierwotne związane są ze zwiększoną produkcją prostaglandyn, które powodują skurcze macicy. Nadprodukcję powoduje podwyższone w czasie cyklu owulacyjnego stężenie progesteronu. Największy ból pojawia się wtedy przed rozpoczęciem lub w pierwszych godzinach krwawienia. Dodatkowo, mogą mu towarzyszyć nudności, wymioty, bóle i zawroty głowy. W drugim dniu miesiączki ból jest zazwyczaj mniejszy. Czynnikami, które mogą nasilać objawy są: używanie antykoncepcyjnych wkładek wewnątrzmacicznych, infekcje układu moczowego, skrzywienia kręgosłupa oraz stres. Przyczyną bóli wtórnych najczęściej jest endometrioza zewnątrz- i wewnątrzmaciczna, zapalenia przydatków, mięśniaki podśluzówkowe lub wady rozwojowe macicy. Na bolesne miesiączkowanie często skarżą się kobiety z tyłozgięciem macicy. Aby rozpoznać przyczynę bólu należy wykonać USG oraz specjalistyczne badania ginekologiczne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(fot. motywacjanonstop.pl)

Jak sobie pomóc?

Odpowiednia dieta - od połowy cyklu warto ograniczyć spożycie kofeiny i soli, ponieważ zatrzymują wodę w organizmie. Zawarty w rybach kwas omega-3 oraz wapń, który znajdziemy w nabiale, pomagają w walce z bólami miesiączkowymi. Picie 2-3 litrów wody dziennie uelastyczni tkanki, tym samym łagodząc dolegliwości bólowe. W czasie menstruacji zaleca się unikanie potraw słonych, ostrych i tłustych, które dodatkowo obciążyłyby obolały brzuch. Skurcze macicy może nasilać kofeina, dlatego najlepiej będzie zrezygnować z mocnej kawy i herbaty. Innym sposobem będzie suplementacja magnezu, który zmniejsza napięcie mięśni.

Ograniczona aktywność – w czasie menstruacji najlepiej ograniczyć intensywny wysiłek fizyczny, taki jak aerobik, treningi siłowe i interwałowe, jogging czy pływanie. Wyjątkiem jest joga, która pomaga rozluźnić i rozciągnąć mięśnie.

Masaż brzucha -  masaż pomoże rozluźnić napięte mięśnie brzucha. Przy użyciu kilku kropli olejku należy masować podbrzusze przez kilka minut zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Najlepiej sprawdzą się olejki: lawendowy, eukaliptusowy oraz majerankowy.

Picie ziół – zioła zmniejszą skurcze naczyń i działają uspokajająco. Warto pić je 3 razy dziennie, zaczynając już 2-3 dni przed miesiączką. Najlepsze będą napary z kozłka lekarskiego, mięty, nagietka, melisy, rumianku i rozmarynu.

Leki przeciwbólowe - zalecane są m.in. paracetamol, ibuprofen, naproksen i diklofenak. Najskuteczniejszym sposobem będzie przyjmowanie tabletek antykoncepcyjnych. Jeżeli dolegliwości występują w cyklach owulacyjnych, zablokowanie jajeczkowania powinno je wyeliminować. Oprócz tego, podczas kuracji hormonalnej ilość złuszczającej się błony macicy jest mniejsza, a co za tym idzie - skurcze są słabsze.

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Czytaj poprzedni

AZS, jak złagodzić objawy

Czytaj następny

Produkty, które udrażniają tętnice

Komentarze

Dla Ciebie

Polecamy

Kategorie

Popularne tagi

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).