Sobota, Październik 1
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Odżywianie
  3. Poznaj bezmięsne źródła białka!

Kuchnia WP

Poznaj bezmięsne źródła białka!

Białko tuż obok węglowodanów i tłuszczów to jeden z podstawowych składników odżywczych. Jego funkcje w organizmie są bardzo ważne - buduje nasze narządy, a także wchodzi w skład enzymów i hormonów. Jest nam niezbędne do prawidłowego wzrostu, rozwoju, regeneracji oraz odpowiedniej przemiany materii. 

Białko białku nierówne

Najlepsze dla nas są białka pełnowartościowe, zawierające wszystkie aminokwasy egzogenne - a te są obecne np. w mięsie. Istnieją jednak również inne dobre źródła białka. Jakie?

Jajko

W jednej sztuce znajduje się aż 6 g białka. To doskonałe źródło białka pełnowartościowego. Jajko zawiera wszystkie niezbędne człowiekowi aminokwasy, które muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. Warto zatem zacząć swój dzień właśnie od jajecznej potrawy, co zapewni zdrowie i energię na wiele godzin.

Dobrym pomysłem jest tzw. jajo w koszulce albo omlet ze szczypiorkiem, warzywami i łososiem. Pamiętajmy przy tym, że jajka są źródłem wielu witamin, cennych pierwiastków, a badania dowiodły, że jedzenie ich na śniadanie sprzyja utrzymaniu szczupłej sylwetki. 

fot. Onet gotowanie

Twaróg

To aż 17 g białka w 100 g (półtłusty). Ten niedrogi, biały serek jest bardzo bogaty w minerały (obecny jest w nim przede wszystkim odpowiedzialny za mocne kości wapń). Zawiera także ważne dla zdrowia aminokwasy. Stanowi bardzo dobre źródło białka pełnowartościowego.

Twarożek to również szerokie pole do popisu, jeśli chodzi o propozycje podania. Jest smaczny z rzodkiewką, szczypiorkiem, koperkiem, pomidorem, papryką, ale pasuje również do świeżych owoców i cynamonu - w wersji słodkiej.

fot. Wszystko o jedzeniu

Komosa ryżowa

To 8 g białka w filiżance. Zawiera nie tylko błonnik, witaminy, sole mineralne i przeciwutleniacze, ale jest też bogata w pełnowartościowe białko. W komosie znajdziemy niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Ze względu na skład jej spożywanie zaleca się zwłaszcza osobom na diecie bezmięsnej. Pasuje do dań głównych, zup, sałatek czy nawet zapiekanek. Z powodzeniem zastąpi nam ryż.

fot. Wegetarianin

Płatki drożdżowe

Te niepozorne chrupeczki, przypominające bułkę tartą, to prawdziwe bogactwo aminokwasów, witamin i minerałów. Stanowią świetne źródło witamin z grupy B, a także między innymi żelaza, magnezu, czy kwasu foliowego. Wzmacniają nasz organizm, przyspieszają procesy regeneracji i usprawniają pracę przewodu pokarmowego.

fot. Zeberka

Gdzie jeszcze znajdziemy dużo białka? (Zawartość w 100 g produktu):

  • soczewica czerwona 25,5 g,
  • ciecierzyca 20 g,
  • migdały 20 g,
  • orzechy włoskie 15 g,
  • kasza gryczana 12,6 g,
  • kasza jaglana 10,5 g,
  • jarmuż 2 g,
  • brokuły 1,8 g.

Lista produktów bogatych w białko jest bardzo długa i każdy znajdzie dla siebie coś, co lubi!

 

Judyta Przybyszewska

Judyta Przybyszewska

Czytaj poprzedni

Czego nie jeść przed snem?

Czytaj następny

Co może powodować wypadanie włosów?

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).