Niedziela, Maj 26
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Zdrowie
  3. Dlaczego zdrowe jelita są tak ważne?

zywienie.abczdrowie.pl/

Dlaczego zdrowe jelita są tak ważne?

Od prawidłowego funkcjonowania jelit zależy nasze zdrowie. Nie tylko fizyczne, ale i psychiczne. Jak dbać o jelita, aby czuć się dobrze i być zdrowym?

Kiedy należy zwrócić szczególną uwagę na pracę naszych jelit?

Jelito cienkie odpowiedzialne jest za trawienie pożywienia, z kolei jelito grube uczestniczy w oczyszczaniu organizmu z produktów przemiany materii. Odpowiedzialne jest  również za wchłanianie wody obecnej pokarmach. Pełne są dobroczynnych bakterii, które zakwaszając organizm zapobiegają rozwojowi bakterii chorobotwórczych. Nazywane przez naukowców drugim mózgiem, odpowiadają nie tylko za trawienie, ale także za wchłanianie witamin, odporność i dobre samopoczucie. Wykazano, że poważne niedobory pożytecznych bakterii w jelicie prowadzą do zaburzeń wchłaniania mikroelementów, takich jak cynk czy fosfor, co może prowadzić do niedoborów witaminowych.  Pierwszymi sygnałami świadczącymi o nieprawidłowym funkcjonowaniu jelit są wzdęcia, zaparcia czy biegunki. Objawami, które mogą nie być kojarzone z pracą jelit są zmęczenie, problemy ze snem, problemy skórne, osłabienie odporności czy nagłe zmiany nastroju. Zaburzona praca może powodować astmę, raka, liczne zapalenia, a nawet stany depresyjne.

Czego unikać?

Aby utrzymać jelita w dobrej kondycji należy unikać żywności przetworzonej, fast foodów, cukru i alkoholu. Niewskazane jest również przejadanie się. Siedzący tryb życia także nie wpływa korzystnie na nasze zdrowie. Często za problemy z jelitami odpowiedzialne są nietolerancje pokarmowe. Ponad 70% społeczeństwa nie toleruje laktozy i glutenu. Niezbędne jest wtedy wyeliminowanie z diety produktów zbożowych oraz mlecznych, bądź zastąpienie ich odpowiednikami bez laktozy i glutenu. Szkodliwe dla mikroflory jelitowej jest działanie leków, przede wszystkim antybiotyków czy leków nasennych. Skutki uboczne ich spożywania mogą dawać o sobie znać przez długi czas.

Przepis na zdrowe jelita

Aby nie zmagać się z problemami trawiennymi powinniśmy:

  • Spożywać odpowiednią ilość błonnika.
  • Do diety dołączyć kiszonki.
  • Pamiętać o nabiale.
  • Być aktywni fizycznie.
  • Przyjmować probiotyki (naturalne lub w postaci suplementu).
  • Pić dużo wody.
  • Unikać stresu.

Błonnik pokarmowy znajdziemy w świeżych owocach i warzywach oraz produktach pełnoziarnistych, np. otrębach pszennych. Poprawia on perystaltykę jelit, ich ukrwienie i wydzielanie soków trawiennych, a dodatkowo zmniejsza uczucie głodu, dzięki czemu nie przejadamy się. Produkty bogate w błonnik są łatwiej i szybciej trawione.

W procesie fermentacji żywności powstają bakterie kwasu mlekowego i bakterie probiotyczne. Dzięki nim nie dochodzi do nadmiernego wytwarzania bakterii chorobotwórczych. Przyczyniają się także do regeneracji nabłonka jelit. Znaleźć je można w maślankach, kefirach, kapuście i ogórkach kiszonych. Pamiętajmy o aktywności fizycznej, która przyspiesza metabolizm. Ważne jest też odpowiednie nawodnienie. Bez tego błonnik nie pełni swojej funkcji oczyszczającej i może zacząć zalegać w jelitach.

(fot. zikodlazdrowia)

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Czytaj poprzedni

Dieta owsiana - na czym polega?

Czytaj następny

Jak odbudować bliskość w związku? Wybierzcie regenerujący urlop na Kaszubach!

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).