Wtorek, Czerwiec 15
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Zdrowie
  3. Objawy, które świadczą o złej pracy jeli...

DOZ

Objawy, które świadczą o złej pracy jelit

Jelita nazywane są często ,,drugim mózgiem”. To niezwykle ważny narząd, który wpływa na naszą odporność, samopoczucie, a nawet zdrowie psychiczne. Jeżeli nie działają prawidłowo, pojawia się szereg dolegliwości, które utrudniają codzienne funkcjonowanie. Poznaj objawy, które mogą być sygnałem, że powinieneś zadbać o zdrowie swoich jelit.

W jelitach dorosłego człowieka znajduje się około 1000 rodzajów bakterii, które można podzielić na ,,dobre” i ,,złe”. Pod wpływem różnych czynników flora bakteryjna jelit ulega zaburzeniu i zaczynają przeważać te ,,złe”. W rezultacie pojawiają się dolegliwości typowe dla problemów z układem trawiennym, ale również zmiany nastroju, reakcje alergiczne czy spadek odporności.

Leki, niezdrowa dieta, silny stres, papierosy czy alkohol – wszystkie te czynniki mogą źle wpływać na zdrowie naszych jelit. Objawy, które najczęściej towarzyszą zaburzeniom flory bakteryjnej jelit to:

  • problemy trawienne (wzdęcia, zaparcia, biegunka, bóle brzucha),
  • migrena,
  • wahania wagi,
  • bóle stawów,
  • problemy skórne, np. trądzik i łuszczyca,
  • stany depresyjne,
  • wahania nastroju,
  • stany lękowe,
  • nawracające infekcje,
  • alergia,
  • wzmożony apetyt na słodycze,
  • problemy z koncentracją,

Jak zadbać o równowagę mikroflory jelitowej?

Dieta

Wysokoprzetworzone produkty, fast foody, słodycze czy alkohol są pożywką dla ,,złych” bakterii. Dlatego najlepiej całkowicie wyeliminować je z codziennego jadłospisu. Dobrze na mikroflorę jelitową wpływają świeże warzywa, owoce i produkty pełnoziarniste. Dla zdrowia jelit niezbędne są probiotyki, które zawierają grupy bakterii kwasu mlekowego. Wzmacniają organizm, łagodzą objawy alergii i działają antynowotworowo. Znajdziemy je przede wszystkim w:

  • kiszonkach,
  • kimchi,
  • fermentowanym nabiale,
  • occie jabłkowym,
  • fermentowanych produktach sojowych.

Z kolei prebiotyki pomagają we wzroście ,,dobrych” bakterii jelitowych, przyspieszają przemianę materii, hamują szkodliwe działanie bakterii gnilnych w jelitach i wprowadzają równowagę kwasowo-zasadową w organizmie. Znajdziemy je w:

  • cebuli,
  • czosnku,
  • porze,
  • ziemniakach,
  • karczochach,
  • cykorii,
  • bananach,
  • fasoli,
  • marchwi.

Nawodnienie

Wskazane jest wypijanie minimum 2 litrów niegazowanej wody mineralnej dziennie. Dobrze nawodniony organizm szybciej pozbywa z jelit masy kałowej. Jeżeli wody jest za mało, zatrzymuje się ona w jelitach powodując zaparcia. W ten sposób wytwarzają się toksyczne substancje, które niewydalone z organizmu przenikają przez błonę śluzową do krwi i zaburzają pracę innych organów.

Aktywność fizyczna

Jelita nie lubią bezruchu – aktywność fizyczna pobudza metabolizm i przyspiesza pracę jelit. Wskazana dawka ruchu to 30 minut co najmniej 3 razy w tygodniu. Nie musi to być wymagający trening. Wystarczy szybki spacer, jazda na rowerze, pływanie czy jogging. 

Stres

Długotrwały stres negatywnie odbija się na zdrowiu całego organizmu, w tym także na kondycję jelit. Dlatego ważne jest, by każdego dnia znaleźć chwilę na relaks i odprężenie, Może to być joga, medytacja czy słuchanie spokojnej muzyki. Niezbędna dla równowagi mikroflory jelitowej jest również odpowiednia dawka snu. Jego niedobór zwiększa wydzielanie kortyzolu (hormonu stresu). Zaleca się, by spać 7-8 godzin na dobę.

Jedną z najczęściej występujących dolegliwości związanych z pracą jelit są zaparcia. Sprawdź, jak skutecznie z nimi walczyć.

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Czytaj poprzedni

Wiecznie młoda twarz? Próbowaliście jogi twarzy?

Czytaj następny

Jakie zioła warto pić codziennie?

Komentarze

Dla Ciebie

Polecamy

Kategorie

Popularne tagi

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).