Środa, Wrzesień 28
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Zdrowie
  3. Stężenie arsenu a ryzyko raka u kobiet

Elements envato

Stężenie arsenu a ryzyko raka u kobiet

Okazuje się, że nawet 75% Polek może być zatrutych arsenem. Wysokie stężenie tego pierwiastka przekłada się na znacznie wyższe ryzyko wystąpienia raka piersi. Jak jeszcze wpływa na nasze zdrowie i jak obniżyć jego stężenie?

Badania nad stężeniem arsenu w organizmie kobiety

Chociaż pierwszym badaczem, który zauważył i zbadał zależność stężenia arsenu u Polek, a ryzykiem zachorowania na raka był prof. Dr hab. N. med. Jan Lubiński, to w tym roku nagrodę Zachodniopomorskiego Nobla za prace nad tym tematem otrzymał mgr. Wojciech Marciniak.

Co wiemy dzięki obu badaczom? Między innymi to, że arsen jest największym czynnikiem wpływającym na występowanie nowotworów u Polek. Badania wykazały, że nawet krótkotrwały kontakt z arsenem niskiego stężenia może okazać się niebezpieczny.

Arsen – gdzie znajduje się ten pierwiastek

Może jeszcze pamiętasz, że pierwiastek jakim jest arsen, jest silnie trujący. Przyjęte jednak zostały pewne normy, które regulują jakie stężenie uznawane jest za bezpieczne. Nie daj się temu zwieść! Ekspozycja na ten pierwiastek stanowi szczególne zagrożenie dla kobiet!

Najczęstsze źródła arsenu:

  • erupcje wulkanów,
  • skały osadowe i magmowe,
  • wydobycie oraz hutnictwo rud metali niezależnych,
  • spalanie paliw kopalnianych,
  • ryby morskie i owoce morza,
  • ryż,
  • żywność produkowana z użyciem pestycydów.

Ograniczenie spożywania żywności, która miała kontakt z chemią już po kilku miesiącach może obniżyć nawet wysoki poziom arsenu w organizmie, o połowę. Dlatego też tak ważne jest, by z umiarem sięgać po ryby czy wspomniany wyżej ryż.


fot. belchonock / gettyimages.com 

Lokalne jedzenie

Badania do tej pory były przeprowadzone w Polsce, a w chwili obecnej również w Singapurze. Powstała więc teoria, że przez dużą ekspozycję na owoce morza, ryby i ryż, doszło tam wręcz do selekcji naturalnej. Oznacza to, że żyjące obecnie kobiety nie są wrażliwe na arsen.

Warto więc sięgać po jedzenie, które jest dla nas naturalne. Genetyczna adaptacja sprawia, że niektóre potrawy czy uprawy są dla nas oczywiste, a gdzie indziej stanowią zagrożenie dla zdrowia. Wystarczy spojrzeć na wszystkie kiszone produkty, które u nas często goszczą na stołach. Chcesz wiedzieć, po jakie sezonowe owoce i warzywa można bezpiecznie sięgnąć zimą? Mamy dla Ciebie małą ściągę!

 

Paula Bukowska

Paula Bukowska

Czytaj poprzedni

Seler naciowy – dlaczego warto włączyć go na stałe do diety?

Czytaj następny

Olej palmowy? Powiedzmy mu nie!

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).