Piatek, Grudzień 9
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Zdrowie
  3. Najczęstsze objawy niedoboru białka

beGLOSYY

Najczęstsze objawy niedoboru białka

Białko to jeden z najważniejszych składników w diecie. Skąd wiedzieć, że jemy go za mało?

Bierze udział w regeneracji tkanek, komórek i narządów, są podstawowym składnikiem krwi, limfy i hormonów, wchodzą w skład ciał odpornościowych – to tylko niektóre, ważne funkcje białek. Ich niedobór może powodować poważne zaburzenia w funkcjonowaniu organizmu. Co powinno nas zaniepokoić?

Objawy niedoboru białka

Ilość białka w organizmie spada wraz z wiekiem. W związku z tym zwiększa się ryzyko zaniku mięśni, pojawienia się osteoporozy czy anemii. Jakie objawy świadczą o tym, że brakuje nam białka?

Wzmożony apetyt

Ciągłe uczucie głodu i chęć podjadania między posiłkami często spowodowane są nieprawidłowo zbilansowaną dietą, w której dostarczamy za dużo węglowodanów kosztem białka. Badania potwierdzają, że odpowiednia podaż protein skutecznie pozwala kontrolować głód i apetyt.

Zatrzymywanie wody w organizmie

Retencja wody w organizmie często spowodowana jest niedoborem białka, które  bierze udział w regulacji gospodarki wodnej. Jeżeli podaż tego makroskładnika jest niewystarczająca, mogą pojawić się obrzęki, najczęściej w okolicach kostek.


fot. Psychoterapia CO Tam?

Osłabione włosy, skóra i paznokcie

Rozdwojone końcówki, blada cera i łamliwe paznokcie to jedne z pierwszych sygnałów, które wysyła organizm, gdy brakuje mu białka. Kolagen i elastyna są niezbędne dla utrzymania pięknych i zdrowych włosów, skóry i paznokci.

Zmęczenie i problemy ze snem

Znaczne ograniczenie białka i kalorii w diecie skutkuje osłabieniem i zmęczeniem. Może również powodować, że będziemy budzić się co kilka godzin, ponieważ organizm będzie domagał się posiłku. Spożywanie odpowiedniej ilości białka zapewni uczucie sytości i stabilizację poziomu insuliny.

Częstymi objawami są także:

  • nieregularny cykl lub brak miesiączki u kobiet,
  • podatność na infekcje,
  • problemy z koncentracją,
  • wolne gojenie się ran.

Dowiedz się, gdzie szukać wartościowego białka.

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Czytaj poprzedni

Przeczytaj, a już nigdy nie wyrzucisz pestki z awokado

Czytaj następny

Stewia – najlepsza alternatywa dla cukru?

Komentarze

Dla Ciebie

Polecamy

Kategorie

Popularne tagi

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).