Piatek, Grudzień 9
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Odżywianie
  3. 3 niedobory, które mogą powodować stany...

Sposoby na stres

3 niedobory, które mogą powodować stany depresyjne

Dieta wpływa nie tylko na wygląd naszej sylwetki, ale także na funkcjonowanie całego organizmu. Niedobory żywieniowe negatywnie odbijają się na zdrowiu, również psychicznym. Jakie składniki odżywcze są niezbędne dla zachowania dobrej kondycji psychicznej?

Nie od dziś wiadomo, że odpowiednio skomponowana dieta jest kluczem do dobrego zdrowia i samopoczucia. Jeżeli czegoś w niej brakuje, organizm szybko reaguje, a w rezultacie my czujemy się coraz gorzej. Depresję i inne choroby o podłożu psychicznym mogą wywoływać nie tylko traumatyczne wydarzenia życiowe, ale również niedobory żywieniowe, o których występowaniu możemy nie być nawet świadomi. Źle zbilansowana dieta, ciągłe odchudzanie się czy zaburzenia odżywiania mogą sprzyjać depresji.

Dieta w walce z depresją

Na początku o niedoborach mogą świadczyć objawy, takie jak osłabienie, chroniczne zmęczenie, senność, pogorszenie kondycji włosów i paznokci czy problemy z cerą. Bagatelizując te sygnały, narażamy się na dużo poważniejsze konsekwencje. Jakie niedobory sprzyjają depresji?


fot. Radio ZET

Witamina D

Nasz organizm wytwarza witaminę D pod wpływem działania promieni słonecznych. Jednak nasz klimat, szczególnie jesienią i zimą, znacząco ogranicza ten proces. Witamina D ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego działania serotoniny, wpływającej na nasze samopoczucie. Jej niedobór prowadzi do występowania stanów depresyjnych i rozwoju demencji. Związek pomiędzy niskim poziomem witaminy D a depresją potwierdzają liczne badania, na podstawie których udowodniono, że osoby, które często przebywają na słońcu są mniej narażone na rozwój depresji oraz jej nawroty. Aby zapobiec problemom ze zdrowiem, warto korzystać ze słońca, a do diety wprowadzić produkty, takie jak ryby, wątróbka, nabiał, jajka i produkty sojowe.

Kwasy tłuszczowe omega-3

Kwasy tłuszczowe omega-3 regulują procesy metaboliczne, usprawniają pracę układu nerwowego, łagodzą stany zapalne oraz zapobiegają przedwczesnemu starzeniu się komórek. Stanowią także budulec serotoniny, jednocześnie obniżają poziom kortyzolu (hormonu stresu). Kwasy omega-3 nie tylko pomagają uniknąć zaburzeń psychicznych, ale także łagodzą objawy tych schorzeń. Największe ilości znajdziemy w tłustych rybach morskich, orzechach włoskich, oleju lnianym i roślinach strączkowych.

Magnez

Ten pierwiastek wpływa na produkcję dopaminy i serotoniny, a także hamuje wydzielanie kortyzolu. Związek między niedoborem magnezu a depresją został udowodniony naukowo. Norwescy specjaliści przeprowadzili badanie z udziałem osób chorych na depresję i zmagających się ze stanami lękowymi. Ochotnicy codziennie zażywali magnez. Jakie wnioski wyciągnęli badacze? Pierwiastek poprawia samopoczucie i stan zdrowia psychicznego. Ponadto zauważyli, że ilość magnezu w płynie mózgowo-rdzeniowym cierpiących na depresję był niższy niż u osób zdrowych. Gdzie szukać magnezu? Największe ilości zawierają banany, ciemne pieczywo, otręby, pestki dyni i kiełki.

Jak się okazuje pomocy wwalce z depresją trzeba szukać nie tylko w gabinetach psychologów, ale także dietetyków. 

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Czytaj poprzedni

Jak złagodzić objawy alergii?

Czytaj następny

Pasta do zębów na pryszcze – czy pomaga i jak ją stosować?

Komentarze

Dla Ciebie

Polecamy

Kategorie

Popularne tagi

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).