Poniedziałek, Grudzień 5
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Odżywianie
  3. Na czym polega ichtiwegetarianizm?

Fleksitarianizm.pl

Na czym polega ichtiwegetarianizm?

Jaka dieta jest najzdrowsza? Co jeść, a czego unikać? Czy mięso szkodzi? Odpowiedzią na te pytania i wiele innych pytań są kolejne diety, których przybywa z dnia na dzień. Ichtiwegetarianizm – kolejny modny i ulotny trend, czy zdrowy sposób na życie? Na czym polega?

Ichtiwegetarianizm, inaczej też pescowegetarianizm, polega na wyłączeniu z menu mięsa oraz jego przetworów. W jadłospisie zostają jednak ryby oraz owoce morza. Ichtiwegetarianizm traktowany jest jako kolejna odmiana wegetarianizmu.

Czym różni się wegetarianizm i weganizm od ichtiwegetarianizmu? Wegetarianie nie spożywają ani mięsa, ani ryb i owoców morza. Z kolei weganie odrzucają zarówno mięso i ryby, jak wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak nabiał, jaja czy niektórzy nawet miód. Mimo tego, że ichtiwegetarianie dopuszczają jedzenie ryb, to ważną kwestią są dla nich warunki, w jakich one żyją i wybierają te z ekologicznych hodowli.

Na czym dokładnie polega ichtiwegetarianizm?

Ichtiwegetarianizm zakłada zrezygnowanie mięsa czerwonego, drobiu oraz ich przetworów mięsnych. Podstawę diety stanowią owoce i warzywa, rośliny strączkowe, jajka, nabiał, produkty pełnoziarniste, orzechy, pestki i nasiona. Dodatkowo dopuszczają spożycie ryb i owoców morza.

Ichtiwegetarianizm przypomina diety śródziemnomorską i japońską, które uchodzą za najzdrowsze na świecie. Duże ograniczenie cukru, konserwantów i tłuszczy pochodzenia zwierzęcego zawartych w produktach przetworzonych pozwala uniknąć problemów z układem krążenia, zapobiega cukrzycy typu 2, miażdżycy oraz otyłości.


fot. Dwór Sieraków

Ichtiwegetarianizm - tak czy nie?

Głównym zarzutem wobec różnych odmian diety wegetariańskiej jest to, że nie dostarcza ona wszystkich składników odżywczych i jest uboga w białko. Dieta eliminująca mięso może powodować niedobory aminokwasów egzogennych. Jednak ze względu na obecność ryb i owoców morza, ichtiwegetarianizm uznawany jest pod tym względem za bezpieczny. Ryby i owoce morza to doskonałe źródła białka oraz kwasów tłuszczowych omega-3, które wykazują działanie przeciwzapalne, pomagają obniżyć poziom ,,złego” cholesterolu i tym samym zmniejszają ryzyko m.in. chorób układu krążenia czy mózgu. Owoce morza dostarczają wielu ważnych minerałów (np. jodu i cynku) oraz witamin. Najcenniejszą z nich witamina D, którą trudno dostarczać z pożywieniem. Jej niedobory mogą powodować osłabienie układu odpornościowego, problemy z układem kostnym i pogorszenie samopoczucia.

Ichtiwegetarianizm z pewnością zasługuje na uwagę – nie jest tak restrykcyjny jak weganizm, jadłospis może być urozmaicony, a ograniczenie mięsa i produktów przetworzonych z pewnością przyniesie korzystne efekty.

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Czytaj poprzedni

Produkty hamujące apetyt

Czytaj następny

Poznaj przepis Azjatek na szczupłą sylwetkę!

Komentarze

Dla Ciebie

Polecamy

Kategorie

Popularne tagi

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).