Sobota, Październik 1
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Odżywianie
  3. Dieta karniwora – sprawdź, na czym poleg...

Dieta Sportowca

Dieta karniwora – sprawdź, na czym polega

Mięso na śniadanie, mięso na obiad, mięso na kolację… Brzmi dziwnie? Dieta karniwora opiera się wyłącznie na mięsie i produktach pochodzenia zwierzęcego. Na czym polega i czy jest zdrowa?

Twórcą diety jest amerykański ortopeda Shawn Baker. Przekonuje on, że taki sposób odżywiania pomaga w leczeniu depresji, cukrzycy i innych chorób przewlekłych.

Zasady diety karniwora

Dieta karniwora zakłada jedzenie wyłącznie mięsa, ryb i produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jak jajka i nabiał. Eliminuje wszystkie owoce, warzywa, zboża, orzechy i nasiona.

Jadłospis powinien bazować na:

  • mięsie,
  • rybach i owocach morza,
  • jajkach, smalcu, bulionie mięsnym,
  • w małych ilościach śmietana, sery, masło,
  • woda.

Z diety należy wyeliminować:

  • warzywa,
  • owoce,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • orzechy i nasiona,
  • produkty zbożowe,
  • alkohol,
  • słodycze,
  • napoje inne niż woda.

fot. Dietetycy.org.pl

Zalety i wady diety karniwora

Dieta karniwora wyklucza używki, produkty przetworzone i bogate w cukier, a jadłospisie dominują produkty bogate w białko. Z tego względu pozwala ona na szybkie pozbycie się nadwagi i poprawienie składu ciała (przyrost masy mięśniowej, utrata masy tłuszczowej). Jej zwolennicy przyznają także, że ustąpiły u nich objawy występowania stanów zapalnych, chorób przewlekłych i mogli po latach odstawić przyjmowane z ich powodu leki.

Długotrwałe stosowanie tak restrykcyjnej diety nie jest jednak łatwym zadaniem. Ze względu na dużą ilość nasyconych kwasów tłuszczowych i może prowadzić do podwyższenia poziomu „złego cholesterolu” LDL, a co za tym idzie, do zwiększa ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. Brak owoców i warzyw może skutkować niedoborami witamin i minerałów. Niska podaż błonnika pokarmowego może powodować zaparcia. Ponadto, istnieje duże prawdopodobieństwo pojawienia się efektu jo-jo po powrocie do wcześniejszych nawyków żywieniowych.

Co na ten temat mówią eksperci?

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Czytaj poprzedni

Jak kiszone buraki wpływają na organizm?

Czytaj następny

6 powodów, dla których warto jeść owoce jagodowe

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).