Piatek, Grudzień 9
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Odżywianie
  3. Sardynki – małe rybki o wielkiej mocy

gazeta zdrowie

Sardynki – małe rybki o wielkiej mocy

Sardynki to niepozorne, małe ryby, które są prawdziwą skarbnicą składników odżywczych. Dlaczego warto jeść sardynki?

Sardynki europejskie żyją w Morzu Śródziemnym i przy atlantyckim wybrzeżu Hiszpanii, Portugalii, Francji i Wielkiej Brytanii. Osiągają do 30 cm. Są to ryby tłuste, dlatego stanowią jedno z lepszych źródeł cennych kwasów omega-3. Co jeszcze znajdziemy w sardynkach?

Sardynki – wartości odżywcze

Oprócz kwasów omega-3 sardynki zawierają: witaminę B12, witaminę D, kwasy omega-6, białko, wapń, jod, selen.

Sardynki cenione są przede wszystkim za dużą zawartość kwasów omega-3 i omega-6. Są one niezbędne dla zdrowia serca, obniżają także poziom trójglicerydów, regulują ciśnienie krwi, zmniejszają ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego, miażdżycy i innych schorzeń układu sercowo-naczyniowego.

Ponadto bogate są w witaminę D i B12, których niedobór może wywoływać choroby układu krążenia, układu nerwowego, które objawiają się bólami kości i stawów, wzrostem poziomu ,,złego” cholesterolu, ogólnym złym samopoczuciem, a nawet depresją.

Sardynki zawierają także spore ilości wapnia, niezbędnego dla zdrowia układu kostnego. Pierwiastek ten wzmacnia kości i zęby, zmniejsza ryzyko wystąpienia osteoporozy i próchnicy. Te małe rybki to również doskonałe źródło jodu, kluczowego jeśli chodzi o zdrowie tarczycy. Jego niedobór może przyczynić się do niedoczynności tarczycy.

Dodatkowo sardynki nie kumulują rtęci, w przeciwieństwie do takich ryb, jak tuńczyk, okoń czy dorsz. Z tego względu mogą znaleźć się w diecie zarówno dzieci, jak i kobiet w ciąży oraz karmiących piersią.


fot. Dietetycy.org

Czy sardynki w puszce są zdrowe?

Sardynki w oleju w swoim składzie zawierają zwykle olej roślinny i sól. W przypadku ryb marynowanych w sosie np. pomidorowym, sytuacja wygląda gorzej. Na liście składników znajdziemy cukier i konserwanty, które niekorzystnie wpływają na wartość odżywczą sardynek. Oprócz tego metale ciężkie wchodzące w skład opakowania, mogą przenikać do żywności. Najzdrowiej będzie kupić świeże sardynki i przygotować je samodzielnie.

Jak jeść sardynki? Wypróbuj sprawdzony przepis!

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Czytaj poprzedni

Farby szkodzą naszemu zdrowiu?

Czytaj następny

Dlaczego warto jeść szparagi?

Komentarze

Dla Ciebie

Polecamy

Kategorie

Popularne tagi

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).