Sobota, Grudzień 10
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Odżywianie
  3. Cała prawda o parmezanie

Party.pl

Cała prawda o parmezanie

Niezwykle popularny w kuchni włoskiej parmezan zyskał miłośników na całym świecie. Ale czy jest zdrowy?

Parmezan, inaczej Parmigiano Reggiano, najczęściej dodawany jest do zapiekanek, lasagne, makaronów oraz pizzy. Powstaje z mleka krów Razza Regiana lub Vacca Rossa. Do produkcji jednego kilograma parmezanu potrzeba aż 16 litrów mleka. Wytwarza się się go z wykorzystaniem solanki, w której dojrzewa nawet kilkanaście miesięcy.

Czasochłonny i kosztowny proces wytwarzania sprawia, że cena za kilogram parmezanu sięga aż 100 złotych. Z tego względu często sięgamy po produkty, które tylko go przypominają. Często pełne są barwników, konserwantów i innych ulepszaczy, które pozwalają skrócić czas produkcji i upodobnić je do drogiego parmezanu. Wpływa to korzystnie na cenę produktu, ale odbija się na jakości. Chlorek wapnia, który występuje w produktach seropodobnych, może powodować różnego rodzaju reakcje alergiczne i drażnić błonę śluzową żołądka.


fot. Myfitness.pl

Wartości odżywcze i właściwości parmezanu

Parmezan jest bogaty w wapń, białko, potas, magnez, cynk, witaminę A i K oraz witaminy z grupy B.

Parmezan stanowi doskonałe źródło pełnowartościowego białka, które jest bardzo ważnym składnikiem w organizmie. Bierze udział w procesach metabolicznych, wchodzi w skład układów enzymatycznych, wzmacnia odporność komórek oraz uczestniczy w transporcie tlenu. Białko wpływa także na równowagę fizjologiczną wapnia.

Parmezan to także cenne źródło wapnia, który uczestniczy w budowie i metabolizmie kości i zębów, zmniejsza ryzyko wystąpienia osteoporozy, odpowiada za prawidłową kurczliwość mięśni, wpływa na krzepliwość krwi oraz zapewnia prawidłowe funkcjonowanie serca.

Niestety, mimo wielu zalet, parmezan ma też wady. Jedną z nich jest wysoka zawartości sodu, który przyczynia się do rozwoju nadciśnienia, chorób serca i udaru mózgu. Oprócz tego jest wysokokaloryczny (100 g  to około 430 kalorii).

Zobacz, który ser jest najzdrowszy.

Masz akurat parmezan? Zobacz, jak możesz go wykorzystać.

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Czytaj poprzedni

Co jeść po treningu, by był bardziej skuteczny?

Czytaj następny

Poznaj naturalne antybiotyki - część 2

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).