Poniedziałek, Wrzesień 23
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Porady
  3. Siedzący tryb życia – jak uniknąć negaty...

Zdrowie

Siedzący tryb życia – jak uniknąć negatywnych skutków?

Wiecie, że naukowcy doszli do wniosku, że godzina siedzenia skraca życie za każdym razem o 21 minut? Oznacza to, że siedzenie jest dla nas tak samo szkodliwe, jak palenie papierosów. Mamy jednak dla Was dobrą wiadomość: istnieją sposoby na przeciwdziałanie negatywnym skutkom siedzącego trybu życia. Gotowi?

Rozruszać kości i mózg

Nie oszukujmy się, wielu z nas pracuje przed biurkiem. Oznacza to kilka godzin ciągłego siedzenia (często z garbieniem się). Naukowcy zachęcają, by takie osoby co około 30 minut zrobiły sobie przerwę na ruch, w czasie których rozciągną się trochę lub zrobią szybki spacer. Spokojnie, wystarczy nawet spacer do firmowej kuchni po kubek herbaty czy kawy. Dlaczego to takie ważne? Niedobór ruchu wpływa na naszą koncentrację: możemy szybko zauważyć, że coraz trudniej nam się skupić, wolniej się uczymy. Oprócz późniejszego bólu kręgosłupa czy mięśni dochodzą trudności w pracy.  

Zalecane 30 minut ruchu – czy to tak dużo? Żyjemy w ciągłym pędzie, jednak od czasu do czasu możemy wybrać spacer zamiast samochodu. Niektórzy przyznają, że wysiadają dwa przystanki przed docelowym i resztę pokonują już na piechotę. Co zapewnia te 30 minut spaceru? Zmniejsza się ryzyko chorób:

  • serca,
  • udaru,
  • raka piersi,
  • żylaków,
  • zakrzepów,
  • demencji starczych.

Do tego taki spacer poprawia naszą koncentrację, kreatywność i oczywiście jakość snu.


(fot. Zdrowie )

Odpowiednie nawodnienie

Już jakiś czas temu pisaliśmy o tym, dlaczego powinniśmy pić więcej wody. Będziemy też o tym pisać pewnie jeszcze nie raz, ponieważ statystyki dostarczone przez Instytut Żywności i Żywienia mówią, że prawie połowa Polaków pije za mało wody! Oznacza to, że zbyt często sięgamy po słodkie napoje i inne zamienniki. A nasz organizm potrzebuje właśnie wody, by serce oraz układ krwionośny mogły prawidłowo funkcjonować. Jest to również ważne przy siedzącym trybie życia: zadbanie o układ krwionośny i serce pomogą nam uniknąć nasilenia się nieprzyjemnych chorób, jak np. zakrzepy czy żylaki.

Odpowiednia dieta

Doskonale wiemy, że osoby trenujące regularnie potrzebują specjalnej diety. Nie inaczej wygląda sprawa z osobami, które prowadzą siedzący tryb życia. W ich codziennych posiłkach powinny znaleźć się produkty wpływające korzystnie na układ krążenia. Oznacza to brak fast foodów i słodkich przekąsek – w połączeniu z brakiem ruchu prowadzą do otyłości i problemów metabolicznych. Istnieją jednak dwie zasady posiłków: powinny być one spożywane regularnie (by uniknąć objadania się na noc) i powinniśmy unikać objadania się na zapas. Dostarczanie dużej ilości kalorii na raz powoduje niestety szybki wzrost wagi.

Siedzący tryb życia to ryzyko częstszych chorób oraz regularnego braku energii. Jak z tym walczyć? Już doskonale wiecie!

 

Paula Bukowska

Paula Bukowska

Czytaj poprzedni

Zła dieta gorsza od palenia?

Czytaj następny

Wpływ muzyki na inteligencję

Komentarze

Dla Ciebie

Polecamy

Kategorie

Popularne tagi

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę LastLevel i Zaufanych Partnerów firmy LastLevel do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy LastLevel i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).