Wtorek, Czerwiec 15
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Odżywianie
  3. Ser – co się w im kryje?

Facet i Kuchnia

Ser – co się w im kryje?

Ser żółty to jeden z najczęściej kupowanych artykułów spożywczych w Polsce. Statystyczny Kowalski zjada około 13 kilogramów sera rocznie. Co dodają producenci do tego popularnego produktu? Ile sera znajdziemy w… serze?

Coraz częściej słyszy się o karach, jakie nakłada m.in. Inspekcja Handlowa na popularne dyskonty za wypuszczanie na rynek ,,oszukanych” produktów. Jednym z nich jest ser, na którego produkcji producenci oszczędzają, jak mogą. Jednym ze sposobów jest dodawanie do niego obcych tłuszczy, które stanowią czasami ponad 90% składu. Warto wiedzieć, że nazwa ,,ser” zastrzeżona jest dla produktów produkowanych wyłącznie z tłuszczu mlecznego. Nawet najmniejszy dodatek tłuszczów roślinnych sprawia, że produkt staje się ,,seropodobny”.

Produkt seropodobny - jak go rozpoznać?

Producenci produktów seropodobnych stosują różne triki, by wprowadzić konsumentów w błąd. Jednym z nich jest nazewnictwo. Chcąc, bez naruszenia prawa, stworzyć wrażenie, że ich towar jest autentyczny, umieszczają etykiety: ,,przysmak serowy", ,,amerykański cheddar” czy ,,kurpiowski dojrzewający". Czym jeszcze wyróżnia się ,,oszukany” ser? W oczy rzuca się blady kolor i gumowata konsystencja. Aby potwierdzić nasze domysły, czytajmy uważnie składy produktów. Produkty seropodobne mimo wszystko bardzo przypominają te prawdziwe, natomiast posiadają inny skład chemiczny.

fot. Żywienie Medonet

Ile sera w serze?

Dlaczego producenci decydują się na te wszystkie chwyty? Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Do produkcji 1 kg sera potrzeba około 10-15 litrów mleka. Oszczędniej jest zatem umieścić w składzie różnego rodzaju oleje: palmowy, kokosowy czy kukurydziany, a białko mlekowe zastąpić np. sojowym. Różnica w cenie za kilogram tych białek to około 15 złotych.

W rezultacie do konsumenta trafia produkt niskiej jakości – kiepski w smaku, a w dodatku niezdrowy. Utwardzone tłuszcze roślinne podnoszą poziom ,,złego" cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Zwiększają tym samym ryzyko rozwoju miażdżycy, otyłości czy cukrzycy. Czym jeszcze ,,ulepsza” się ser? Konserwantami i stabilizatorami, m.in. azotanem potasu (E252), który szczególnie zaszkodzić może osobom cierpiącym na nadciśnienie i choroby tarczycy. Dlatego im krótszy skład, tym lepszy produkt.

Mimo wszystko warto jeść ser. Jest bogaty w białko, wapń, fosfor i cynk. Wybierajmy ten z dobrym składem i z trochę wyższej półki cenowej.

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Czytaj poprzedni

Bez szamponu, czyli metoda 'no poo'

Czytaj następny

Zmęczone nogi? Pajączki? Jest na to sposób!

Komentarze

Dla Ciebie

Polecamy

Kategorie

Popularne tagi

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).