Piatek, Wrzesień 24
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Odżywianie
  3. Mango – wartości odżywcze

Poradyfit

Mango – wartości odżywcze

W Polsce mango cieszy się coraz większą popularnością. Nic dziwnego! Zachwyca nie tylko słodkim smakiem, ale również wartościowym składem. Dlaczego warto jeść mango?

Mango spotkamy na niemal wszystkich kontynentach, w ponad 1000 gatunkach. Najbardziej znane odmiany to haden i kent. Owoce są zazwyczaj podłużne i lekko spłaszczone, o żółto-czerwono-zielonej, gładkiej skórce. Niedojrzały owoc jest zielony i należy przechowywać go w temperaturze pokojowej. Z kolei dojrzałe mango najlepiej trzymać w lodówce.

Wartości odżywcze mango

100 g mango dostarcza około 70 kalorii. Oprócz tego zapewnia dużą dawkę witamin i minerałów, m.in.:

  • witaminy A, C, E, K oraz witaminy z grupy B: B1, B2, B3, B6, B9,
  • potas, magnez, wapń, fosfor, sód, miedź, cynk,
  • beta karoten,
  • kwas foliowy,
  • polifenole,
  • luteinę i zeaksantynę,
  • błonnik,
  • związki organiczne.

fot. Kobieta.pl

Wszystkie te składniki sprawiają, że mango wykazuje liczne właściwości zdrowotne. Działa antywirusowo, antybakteryjnie oraz przeciwzapalne. Jedzone regularnie wzmacnia układ odpornościowy, obniża ciśnienie tętnicze krwi, zapobiega rozwojowi cukrzycy i miażdżycy, a zawarta w nim woda i błonnik pokarmowy wspierają prawidłowe funkcjonowanie jelit.

Liczne przeciwutleniacze zmniejszają stan zapalny w organizmie i chronią przed szkodliwym działaniem wolnych rodników tlenowych, które odpowiedzialne są za rozwój niektórych nowotworów oraz mutacje DNA.

Kto powinien zrezygnować z mango?

W miąższu mango znajdują się szczawiany, dlatego nie powinny go spożywać osoby cierpiące na kamicę szczawianowo-wapniową. Ponadto owoc może wywołać reakcję alergiczną, której objawami najczęściej są opuchnięte wargami, wysypka czy podrażnienie skóry.

Jak obierać i kroić mango?

Dla kogoś, kto wcześniej nie miał do czynienia z mango, obranie go i przygotowanie do spożycia może być nie lada wyzwaniem. Miąższ mocno przylega do dużej do pestki, co skutecznie utrudnia jej wyciągnięcie. Najłatwiej jest rozciąć ostrym nożem owoc na pół, wzdłuż dłuższego boku i podzielić owoc na dwie części.

Następnie kroimy miąższ w kostkę nie naruszając skórki, wywijamy skórkę na zewnątrz i oddzielamy pokrojony owoc od skórki. Można również rozkroić mango na pół, a miąższ zjeść ze środka za pomocą łyżeczki.

Masz wątpliwości? Zobacz, jak przygotować mango do spożycia.

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Czytaj poprzedni

Nieznany superfood - konopie

Czytaj następny

Czym zastąpić cukier? Zdrowe zamienniki cukru

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).