Sobota, Październik 1
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Odżywianie
  3. Dlaczego warto gotować na parze?

Garneczki.pl

Dlaczego warto gotować na parze?

Gotowanie na parze – nie ma chyba zdrowszego sposobu na przygotowanie posiłku. Bez tłuszczu, bez soli, przy zachowaniu składników odżywczych. Dlaczego warto kupić parowar?

Gotowanie na parze polega na gotowaniu wody, która tworzy parę. Wraz z parą ciepło przenosi się na produkty, gotując je. Żywność nie ma kontaktu z gorącą wodą, co sprawia, że zachowuje większość składników odżywczych. Natomiast w czasie tradycyjnego gotowania znaczna ilość witamin i minerałów pozostaje w gotującej się wodzie.

Zalety gotowania na parze

Więcej witamin i antyoksydantów

Gotowanie na parze pozwala produktom zachować swoje właściwości. Jedzenie nie ma kontaktu z gorącą wodą, która uszkadza i wypłukuje składniki odżywcze. W wodzie rozkładają się występujące w wielu warzywach witamina C i kwas foliowy, składniki niezwykle ważne dla naszego zdrowia. To samo ma miejsce w przypadku przeciwutleniaczy, takich jak flawonoidy, antocyjany i glukozynolany.

Mniej kalorii

W przeciwieństwie do smażenia, które jest jedną z najmniej zdrowych metod przygotowywania posiłków, do którego używamy oleju, do gotowania na parze potrzebna jest tylko i wyłącznie woda, pozbawiona kalorii. Łyżka oleju to około 100 kcal.

Więcej smaku

Gotowanie na parze pozwala zachować produktom ich kolor, kształt i konsystencję. Nie mają bezpośredniego kontaktu z wodą, dlatego nią nie nasiąkają, nie staną się papkowate. Tak samo dzieje się podczas gotowania mięsa i ryb – produkty te nie wysychają i nie twardnieją, jak przy pieczeniu lub smażeniu. Dodatkowo smak potraw nie ,,wypłukuje się” wraz z gorącą wodą. Potrawy zachowują pełnię składników odżywczych i smaku, bez używania soli.


fot. Beszamel.pl

Szybko i łatwo

Gotowanie na parze to jeden z najłatwiejszych i najszybszych sposobów przygotowywania posiłków. Wystarczy, że umieścisz produkty w parowarze i czekasz, aż para je ugotuje. Nie trzeba stać nad patelnią i pilnować, żeby nic się nie przypaliło bądź rozgotowało. Jest to świetna oszczędność czasu dla osób zapracowanych lub tych, które po prostu nie lubią gotować.

Co można gotować na parze?

Na parze można gotować niemal wszystko:

  • warzywa i owoce,
  • mięso,
  • jajka,
  • ryby i Owoce morza,
  • ryż i kasze,
  • i wiele innych produktów.

Nie masz w domu parowaru? Sprawdź, jak gotować na parze bez niego!

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Czytaj poprzedni

Które suplementy stosować na diecie wegetariańskiej?

Czytaj następny

Domowe maseczki

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).