Sobota, Grudzień 10
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Odżywianie
  3. Chcesz mieć zdrowe serce? Tego unikaj!

Zdrowie Radio ZET

Chcesz mieć zdrowe serce? Tego unikaj!

Świeże warzywa, chude mięso, produkty bogate w błonnik… Większość z nas wie, co dobre dla naszego serca. A co szkodzi mu najbardziej?

Produkty szkodliwe dla serca

Przetworzone mięso

Produkty, takie jak wędliny, kiełbasy czy parówki zawierają przede wszystkim nasycone kwasy tłuszczowe, duże ilości cholesterolu, soli i konserwantów. Wszystko to sprawia, że ich spożycie zwiększa ryzyko miażdżycy, nadciśnienia tętniczego, zawału serca i udaru mózgu.


fot. Compassion Polska

Produkty smażone w głębokim tłuszczu

Czyli uwielbiane przez wszystkich frytki, skrzydełka i pączki. Smażenie w głębokim tłuszczu zwiększa kaloryczność dania, a produkty spożywcze są zazwyczaj bogate w tłuszcze trans. Ich obecność w diecie wiąże się z ryzykiem rozwoju wielu chorób, w tym chorób układu sercowo-naczyniowego, raka, cukrzycy i otyłości.

Alkohol

Nadmierne spożywanie alkoholu przyczynia się do nadciśnienia tętniczego, zwiększa ryzyko wystąpienia migotania przedsionków, może też prowadzić do udaru niedokrwiennego.

Sól

Badania naukowe wykazały, że nadmiar soli w diecie powoduje nadciśnienie tętnicze, a co za tym idzie, zwiększa ryzyko udaru mózgu i zawału serca. Dzienne spożycie soli nie powinno przekraczać 5 g, jednak statystyki pokazują, że zjadamy jej nawet trzykrotnie więcej. Nie dość, że nadużywamy jej w kuchni, to producenci żywności nadużywają jej w produkcji, np. sosów, serów, a nawet słodyczy.


fot. abcZdrowie

Napoje energetyczne

Liczne badania naukowe potwierdzają, że picie napojów energetyzujących kurczy naczynia krwionośne, prowadząc do wzrostu ciśnienia tętniczego, zwiększenia ryzyka zawałów serca i udarów mózgu.

Fast food

Fast food to przede wszystkim węglowodany proste, tłuszcze nasycone, ogromne ilości soli i cukru. Po udanej imprezie nie umiesz odmówić sobie kebabu, a Twoim ulubionym daniem obiadowym jest pizza? Jeżeli odpowiedź brzmi ,,tak”, zmień swoje nawyki żywieniowe jak najszybciej. Takie odżywianie może szybko doprowadzić do otyłości, cukrzycy i chorób serca.

Cukier

Statystyczny Polak zjada średnio 40 kg cukru w ciągu roku. To aż dwa razy więcej niż dopuszczalna norma ustalona przez Światową Organizację Zdrowia. Może to prowadzić do otyłości, cukrzycy, zwiększać ciśnienie tętnicze oraz wywoływać stany zapalne w organizmie. Uważasz, że owocowy jogurt to zdrowy pomysł na śniadanie lub przekąskę? Jesteś w błędzie! Może zawierać nawet 6 łyżeczek cukru. Czytaj etykiety i przekonaj się, ile cukru zjadasz każdego dnia, nawet jeśli nie masz go w swojej kuchni.


fot. Food Navigator
Ilona Płotek

Ilona Płotek

Czytaj poprzedni

Lek na otyłość - czy istnieje?

Czytaj następny

Czy można zwalczyć opryszczkę raz na zawsze?

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).