Czwartek, Luty 27
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Parenting
  3. Wspieranie odporności u dziecka

Elements envato

Wspieranie odporności u dziecka

Jesień, zima, sezon grypowy... To wszystko może utrudnić prawidłowe dbanie o najmłodszych członków rodziny. Poznajcie więc kilka sposobów, które pozwolą Wam dłużej cieszyć się dobrym zdrowiem przez długie lata.

 Odporność od pierwszego dnia

Układ immunologiczny każdego z nas chroni przed drobnoustrojami chorobotwórczymi. Samą odporność możemy podzielić na swoistą i nieswoistą. Rozwija się i kształtuje przez pierwsze 12 lat życia – dlatego tak ważne jest, by dokładnie o nią zadbać i odpowiednio wzmocnić.

  • Odporność nieswoista (wrodzona) – to bariera, którą każdy z nas posiada od urodzenia. Nasz organizm dopiero z czasem uczy się walczyć z różnymi patogenami.
  • Odporność swoista (nabyta) – dopiero, gdy nasz organizm nauczy się walczyć z różnymi drobnoustrojami chorobotwórczymi możemy mówić o odporności swoistej. Jest ona nabyta i zazwyczaj rozwija się do 12 roku życia.

Karmienie piersią / odpowiednie mleko

Większość lekarzy zaleca karmienie piersią przez pierwsze 6 miesięcy życia dziecka. Wszystko przez to, że organizm kobiety w ciąży zaczyna dostosowywać zawartość mleka do potrzeb noworodka. To właśnie mleko matki jest najlepszym źródłem składników odżywczych dla niemowląt. Decydując się na mleko modyfikowane warto jednak spojrzeć na jego skład. Powinno być bogate w: witaminę A i C, białko, enzymy i oczywiście prebiotyki.

Przy rozszerzaniu diety ważne jest włączanie produktów pełnych witamin i składników odżywczych. Jakiekolwiek niedobory mocno odbiją się na dopiero co budowanej odporności. Owoce, warzywa, kiszonki i jogurty to niezastąpione elementy w każdej zdrowej diecie!

Aktywność fizyczna i sen

Wiecie, że regularna aktywność fizyczna naturalnie wspiera układ immunologiczny? Na początku wystarczy oczywiście spacer – nie warto unikać żadnej pogody! Trzeba odpowiednio ubrań dziecko, żeby nie zmarzło ani się nie przegrzało. Przegrzane dziecko źle będzie znosiło zmiany pogody i w rezultacie szybciej będzie się przeziębiać.  Z czasem warto pokazać dziecku różne formy ćwiczeń i wspólnie wybrać te, które sprawia mu najwięcej przyjemności.

Odpowiednia ilość snu jest ważna bez względu na wiek. Przemęczenie i brak snu sprawia, że odporność rozwija się dużo gorzej, a w rezultacie dziecko później gorzej radzi sobie z różnymi chorobami.

Paula Bukowska

Paula Bukowska

Czytaj poprzedni

Jakie są najczęstsze zaburzenia seksualne? Część 1.

Czytaj następny

Koreańska pielęgnacja krok po kroku. Część 3.

Komentarze

Dla Ciebie

Rytm okołodobowy.

Polecamy

Kategorie

Popularne tagi

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę LastLevel i Zaufanych Partnerów firmy LastLevel do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy LastLevel i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).