Czwartek, Lipiec 9
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Zdrowie
  3. Domowe sposoby na zaparcia

Radioklinika

Domowe sposoby na zaparcia

Zaparcia to powszechny, wstydliwy problem, dlatego często jest bagatelizowany. Zanim sięgniesz po środki farmakologiczne, wypróbuj domowe sposoby na zaparcia. Jeżeli jednak problem jest długotrwały, potrzebna będzie wizyta u specjalisty.

Zaparcie to przedłużone zaleganie treści jelitowej w przewodzie pokarmowym lub problemy z wypróżnianiem. Przyczyn tych zaburzeń jest wiele - od stresu, po poważne choroby, dlatego jeżeli problem utrzymuje się dłuższy czas, niezbędna będzie pomoc lekarza.

Przyczyny i objawy zaparć

Przyczyną zaparć może być:

  • choroba neurologiczna (np. stwardnienie rozsiane, choroba Parkinsona),
  • rozszerzenie jelita grubego,
  • styl życia (np. podróże, długotrwały brak aktywności fizycznej),
  • zwężenie światła jelita przez guz wewnątrz jelita lub uciskający jelito,
  • cukrzyca,
  • niedoczynność tarczycy,
  • endometrioza,
  • przepuklina,
  • hemoroidy,
  • przyjmowanie niektórych leków.

Objawy, które często towarzyszą zaparciom to:

  • ból podczas wypróżniania,
  • mdłości,
  • wzdęcia,
  • brak apetytu,
  • zawroty głowy,
  • uczucie pełności,
  • uczucie rozpierania,
  • utrata masy ciała,
  • nocne bóle brzucha.

Fot. Domowe Sposoby 

Domowe sposoby na zaparcia

Odpowiednia dieta - zbilansowana dieta odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu układu pokarmowego. Najczęstszą przyczyną dolegliwości jelitowych jest spożywanie ciężkostrawnych posiłków, bogatych w tłuszcze zwierzęce oraz węglowodany proste, dlatego warto ograniczyć spożywanie białego pieczywa, ryżu, czekolady czy kakao. Ważny jest także sposób jedzenia - pokarm niedokładnie przeżuty jest wolniej trawiony. Dieta uboga w błonnik sprawia, że perystaltyka jelit jest spowolniona. Warto zadbać o regularność posiłków, odpowiednią ilość warzyw i owoców oraz produktów pełnoziarnistych, np. razowego pieczywa i kasz. Szczególnie pomocne mogą okazać się suszone śliwki – zawarty w nich błonnik skutecznie usprawnia pracę jelit. Świetnie sprawdzą się również daktyle, rodzynki i figi, a także maślanka, kefir czy jogurt naturalny. Innym skutecznym środkiem jest siemię lniane – łyżkę siemienia należy zalać wrzątkiem i wypić po 2 godzinach. Ważna jest regularność przy jego stosowaniu, dlatego najlepiej przyjmować je codziennie przed snem. Podobne właściwości ma kawa, która wypita na czczo może okazać się lepszym rozwiązaniem niż środki przeczyszczające. Warto też postawić na napary ziołowe, takie jak melisa, mięta czy ostropest.

Nawodnienie – jedną z najczęstszych przyczyn zaparć jest zbyt mała ilość przyjmowanych płynów. Dlatego kiedy tylko pojawiają zaparcia, powinniśmy zastanowić się, czy nie pijemy za mało wody. Przyjmowanie dużych ilości wody pomaga upłynnić treść pokarmową, która dzięki temu swobodniej przemieszcza się w przewodzie pokarmowym.

Ruch - siedzący tryb życia osłabia mięśnie tłoczni brzusznej, które odpowiedzialne są za prawidłowe wypróżnianie. Dlatego skuteczna w walce z zaparciami będzie codzienna dawka ruchu - spacer, jazda na rowerze czy pływanie.

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Czytaj poprzedni

Zajadanie emocji – czy mnie to dotyczy?

Czytaj następny

Lipa - właściwości lecznicze i pielęgnacyjne

Komentarze

Dla Ciebie

Polecamy

Kategorie

Popularne tagi

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).