Poniedziałek, Sierpień 15
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Zdrowie
  3. Witamina B12 - jak zapobiec niedoborom?

Wprost Zdrowie

Witamina B12 - jak zapobiec niedoborom?

Ciągłe zmęczenie, nerwowość, słaba odporność? Być może cierpisz na niedobór witaminy B12. Okazuje się, że ten problem dotyczy również osób stosujących zdrową dietę. Gdzie szukać witaminy B12 i dlaczego jest ona tak ważna?

Funkcje witaminy B12

Witamina B12, inaczej kobalamina, odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu układu nerwowego – bierze udział w procesie syntezy serotoniny - neuroprzekaźnika odpowiadającego za nastrój. Zapobiega też rozwojowi choroby Alzheimera i depresji, uodparnia na stres, pozwala zachować dobrą pamięć i koncentrację.

Witamina B12 odpowiada za produkcję erytrocytów, tym samym pomaga zapobiegać anemii, zmniejsza też poziom lipidów we krwi, co stanowi profilaktykę miażdżycy.

Na niedobór kobalaminy szczególnie narażone są osoby stosujące dietę roślinną. Dlatego przechodząc na dietę wegańską należy ją suplementować. Zbyt mała ilość witaminy B12 najczęściej objawia się:

  • osłabieniem,
  • zawrotami głowy,
  • bladością skóry,
  • uczuciem mrowienia i kłucia w kończynach,
  • problemami z koncentracją i pamięcią,
  • bólami głowy,
  • brakiem apetytu,
  • utratą smaku,
  • obniżeniem nastroju,
  • problemami z zachowaniem prawidłowej równowagi i koordynacji,
  • zapaleniem języka,
  • owrzodzeniami w jamie ustnej,
  • anemią.

Przy wystąpieniu powyższych objawów, warto udać się do specjalisty, który zleci wykonanie odpowiednich badań i pomoże dobrać suplementację. Dowiedz się, jakie suplementy stosować na diecie wegańskiej.


fot. Wapteka

Źródła witaminy B12

Ludzki organizm nie wytwarza witaminy B12 samodzielnie. Dostarczana musi być wraz z dietą lub suplementacją. Głównym źródłem kobalaminy są produkty pochodzenia zwierzęcego:

  • mięso (przede wszystkim nerki i wątroby cielęce, wołowe i drobiowe)
  • ryby i owoce morza,
  • nabiał,
  • jaja.

W sklepach znajdziemy produkty wzbogacane witaminą B12, np. płatki śniadaniowe i mleka roślinne.

Dowiedz się więcej o witaminie B12.

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Czytaj poprzedni

Sezon na orzechy włoskie trwa. Dlaczego warto je jeść?

Czytaj następny

To już koniec plastikowych słomek?

Komentarze

Dla Ciebie

Polecamy

Kategorie

Popularne tagi

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).