Sobota, Czerwiec 22
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Zdrowie
  3. GlaxoSmithKline bawi się zdrowiem klient...

glenroeestates.com

GlaxoSmithKline bawi się zdrowiem klientów. Odrzucił ofertę wartą 50mln funtów!

GlaxoSmithKline uprawia hazard na zdrowiu konsumentów. Producent leku Lemsip i środków przeciwbólowych Advil odrzucił ofertę firmy Unilever o wartości 50 miliardów funtów!

Kontrowersyjna decyzja

Dla dyrektora generalnego firmy odpierającego aktywistów, w tym Elliott Management, odrzucenie oferty Unilever wygląda odważnie. Wycenia działalność konsumencką GSK na około 18,5-krotność tegorocznej EBITDA (przychodów, bez kosztów amortyzacji), prognozowanej przez analityków na 2,7 miliarda funtów. Przykładowo – koncern Peer Reckitt Benckiser został wyceniony na ok. 15-krotność EBITDA, wliczając w to dług.

Według prognoz Refinitiv, analitycy szacują, że jednostka produkująca tabletki Tums może zapewnić roczny wzrost przychodów o 4% w perspektywie średnioterminowej. Oczekuje się, że firma Reckitt będzie zwiększać sprzedaż o 3% rocznie w latach 2022–2025.

Gra zdrowiem

Aczkolwiek, aby oferta Unilever została przyjęta, Emma Walmsley i koncern Pfizer, którzy są właścicielami 32% GSK, musieliby być w stanie wykazać, że firma może handlować na podobnym poziomie, co lider branży Procter & Gamble. Według danych Refinitiv P&G, wyceniany jest on (również z zadłużeniem) na 18,5-krotność tegorocznej EBITDA.

 Naturalne antybiotyki, które na pewno masz w kuchni

Jednak te dane mogą mieć niewiele wspólnego z rzeczywistością. W końcu P&G jest liderem branży o wartości 379 miliardów dolarów, oferującym znacznie szerszą gamę produktów niż jednostka GSK. Ponadto koncern w ciągu ostatnich dwóch lat odnotował średni wzrost przychodów o 6%.

GSK
Fot. Investing.com

Pobożne życzenia

Walmsley obiecuje, że sprzedaż w GSK będzie rosła w średnim okresie od 4% do 6% rocznie, jednak  to nie wygląda optymistycznie: średnie tempo wzrostu jednostki w ciągu ostatnich pięciu lat wynosiło przeciętne 3%. A rosnąca inflacja może zmusić konsumentów do cięcia wydatków na markowe produkty, takie jak tabletki Panadol.

Niektórzy inwestorzy zamiast tego patrzą na Colgate-Palmolive. Producent pasty do zębów o wartości 70 miliardów dolarów jest bliżej wielkości i profilu wzrostu jednostki konsumenckiej GSK.

Przy 17-krotnym przeliczeniu EBITDA na wielokrotność wartości przedsiębiorstwa,dział GSK byłby warty 46 miliardów funtów, mniej niż w ofercie przestawionej przez Unilever. Nadzieja może wystarczyć Walmsley, aby utrzymać swoich udziałowców na boku, a w przyszłości takie operacje finansowe, opierające się na zdrowiu konsumentów nie powinny mieć miejsca.

Michał Wilga

Michał Wilga

Czytaj poprzedni

Koreańska pielęgnacja krok po kroku. Część 2.

Czytaj następny

Naukowcy: olej kokosowy nie jest zdrowy!

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).