Piatek, Grudzień 3
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Odżywianie
  3. Żurawina – jesienny superowowc

Medonet

Żurawina – jesienny superowowc

Nie ma wątpliwości, że żurawina to prawdziwy superowoc, który wykazuje szereg właściwości leczniczych. Potwierdzają to liczne badania naukowe. Działa przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybiczo. Kiedy warto po nią sięgać?

Żurawina zdobi jesienny krajobraz, ale nie do tego powinna ograniczać się jej rola. Jej czerwone owoce zawierają duże ilości błonnika, witamin: B1, B2, B6, C, E oraz flawonoidów, silnych przeciwutleniaczy. To właśnie połączenie tych składników sprawia, że tak skutecznie wzmacnia odporność i chroni przed infekcjami. Z tego względu wiele leków tworzonych jest na bazie żurawiny. Na co jeszcze pomaga?

Właściwości zdrowotne żurawiny

W owocach żurawiny znajdziemy proantocyjanidyny, związki, które m.in. chronią wątrobę, obniżają poziom cukru we krwi i chronią układ moczowy.

Na infekcje dróg moczowych

Statystyki pokazują, że prawie 30% kobiet w swoim życiu przejdzie co najmniej jedno zapalenie pęcherza moczowego. Infekcje dróg moczowych wywoływane są najczęściej przez bakterie E. coli, które osadzają się w drogach moczowych, gdzie wywołują stany zapalne. Związki zawarte w żurawinie zapobiegają temu procesowi, zmniejszając jednocześnie ilość tych bakterii w moczu.

Na wrzody żołądka

Żurawina jedzona regularnie nie tylko wspomaga trawienie. Zapobiega również zatrzymywaniu się bakterii wywołujących wrzody żołądka na ściankach układu trawiennego, tym samym zapobiega ich powstawaniu.

Na choroby dziąseł

Dzięki swoim antyseptycznym właściwościom żurawina zapobiega również chorobom przyzębia i dziąseł. Badania wykazały, że zmniejsza osadzanie się bakterii w jamie ustnej nawet o 60%.

Chroni serce

Silne przeciwutleniacze zawarte w owocach żurawiny mają dobroczynny wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Zapobiegają tworzeniu się zakrzepów i utlenianiu się cholesterolu, a co za tym idzie, zmniejszają ryzyko zapychania się naczyń krwionośnych.

Jak jeść żurawinę?

Owoce żurawiny można jeść surowe lub suszone. Surowe owoce nie cieszą się dużą popularnością ze względu na swój cierpki smak. Dlatego najczęściej przygotowuje się na jej bazie konfitury, soki, syropy i nalewki. Żurawinę znajdziemy również w postaci owoców kandyzowanych i herbat. Są również częstym składnikiem museli, owsianek i batoników.

Jak w pełni wykorzystać potencjał żurawiny? Wypróbuj przepis na zdrowy dżem żurawinowy!

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Czytaj poprzedni

Ból stóp - jakie schorzenia sygnalizuje?

Czytaj następny

Antyoksydanty – gdzie ich szukać?

Komentarze

Dla Ciebie

Polecamy

Kategorie

Popularne tagi

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).