Piatek, Kwiecień 3
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Zdrowie
  3. Stres: kiedy motywuje, a kiedy szkodzi?

Elements envato

Stres: kiedy motywuje, a kiedy szkodzi?

W codziennym życiu nie da się uniknąć stresu. I dobrze! Chwilowy stres jest nam tak naprawdę potrzebny. Jednak jego długotrwałe oddziałowywanie znacząco wyniszcza nasz organizm, doprowadzając m.in. do zmiany zachowania, a nawet agresji. Jako reakcja psychiczna ma niestety ogromny wpływ na powstawanie chorób.

Stres, a organizm

W stresowej, napiętej sytuacji reaguje tak naprawdę cały nasz organizm: spina się nasz układ nerwowy oraz aktywniej działają hormony - np. wydziela się adrenalina. To wszystko dzieje się w odpowiedzi na potencjalnie zagrażający nam, niebezpieczny bodziec. Nasze ciało stara się wtedy dodać nam energii, więc aktywuje różne procesy, jak np. podwyższa ciśnienie, a także przyśpiesza bicie naszego serca. Badania naukowe wykazały, że przed wydzielanie dużej ilości substancji przez nasze nerwy niektórzy mogą nie odczuwać bólu. Właśnie dzięki wydzielonej nagle adrenalinie. 

Inni mówią również o tak zwanym "lunetowanym" wzroku - chodzi tutaj o skupienie się na konkretnej rzeczy, jak przyczynie naszego stresu. To właśnie to pozwala niektórym lepiej skoncentrować się na pracy, gdy zbliża się wyznaczony temin. 


(fot. Styl Życia i Stres)

Jak radzić sobie ze stresem?

Najgorszą formą radzenia sobie w stresowej sytuacji jest zajadanie go słodyczami. Dlaczego to robimy? Aktywujemy w ten sposób te strefy naszego mózgu, które przekładają się bezpośrednio na odczuwanie przyjemności. Przeczytaj nasz post o objadaniu się  oraz zajadaniu emocji

Ważne jest to, by nauczyć się rozładowywać stres. Kumulowany poprzez długie oddziałowywanie może wręcz implodować od środka. Co może więc nam pomóc? Wysiłek fizyczny oraz... Krzyk! Obie formy pozwalają wyrzucić z siebie negatywne emocje, zostawiając miejsce na te pozytywne. Niektórzy zachęcają, by w czasie stresu spróbować autosugestii, czyli by wpłynąć słowem na swoje emocje. Metoda może okazać się naprawdę skuteczna, jeśli znasz siebie i przede wszystkim jesteś świadom własnej wartości. Afirmując samego siebie można przekonać siebie do konkretnych postaw, a następnie zmotywować do działania. 

To tylko kilka sposobów na radzenie sobie ze stresem. Najważniejsze jest to, by dobrze znać siebie i poznać własne ciało oraz emocje. Dzięki temu najłatwiej znajdziemy skuteczne rozwiązanie. 

Paula Bukowska

Paula Bukowska

Czytaj poprzedni

Przyczyny podkrążonych oczu u dziecka

Czytaj następny

Czym jest awitaminoza i jak się objawia - część 2.

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).