Sobota, Sierpień 20
NaZdrowo Logo
  1. NaZdrowo
  2. Odżywianie
  3. Fasolka szparagowa – warzywo idealne?

DOZ

Fasolka szparagowa – warzywo idealne?

Latem zajadamy się świeżą fasolką szparagową, a zimą często sięgamy po mrożoną. Jest warzywem kochanym i często wybieranym przez Polaków. I bardzo dobrze. Stanowi bowiem źródło witamin, minerałów i błonnika. Jak fasolka szparagowa wpływa na zdrowie?

W Polsce mamy dwie odmiany fasolki szparagowej: żółtą i zieloną. Żółta fasolka ma delikatniejszy smak i konsystencję, zielona jest bardziej wyrazista. Zielona odmiana zawiera więcej witaminy A i kwasu foliowego. Z kolei żółta jest bogatsza w potas i fosfor.

W 100 g fasolki dostarcza około 30 kcal, spore ilości błonnika, witaminy A, B6, C, E, K, tiaminy, ryboflawiny, niacyny, folianów, wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, cynku i sodu. Niestety obróbka termiczna i przechowywanie w nieodpowiednich warunkach sprawiają, że większość dobroczynnych składników ulega rozkładowi. Aby zminimalizować ich utratę, fasolkę najlepiej zjeść jak najszybciej po zakupie, gotując na parze przez około 5 minut. Ten sposób gotowania pozwala zachować większość witamin i minerałów.


fot. Ofeminin

Fasolka szparagowa – właściwości

Zapobiega nowotworom

Fasolka szparagowa obfituje w witaminy C, E i A oraz flawonoidy. Wszystkie te związki chronią organizm przed niszczycielskim działaniem wolnych rodników, które odpowiedzialne są za mutacje DNA, przedwczesne starzenie się komórek organizmu, a także rozwój chorób nowotworowych.

Wspomaga trawienie

Fasolka to doskonałe źródło błonnika pokarmowego, który ma zbawienny wpływ na układ pokarmowy. Wspomaga trawienie, pomaga w walce z zaparciami i pobudza jelita do pracy. Niestety fasolka może powodować wzdęcia, dlatego osoby zmagające się z chorobami układu pokarmowego powinni ograniczyć ją w swojej diecie.

Obniża poziom ,,złego” cholesterolu

W fasolce szparagowej znajdziemy spore ilości potasu, kwasu foliowego, przeciwutleniaczy, witamin z grupy B i magnezu – składników, które wspierają pracę układu krążenia. Pozwalają obniżyć ciśnienie krwi, obniżają poziom ,,złego” cholesterolu, tym samym zapobiegają rozwojowi miażdżycy i innych schorzeń układu sercowo-naczyniowego.

Wzmacnia odporność

Duże ilości witaminy C wspierają układ odpornościowy, tworząc barierę ochronną przed bakteriami i wirusami.

Wspomaga pracę nerek

Strączki fasoli wykazują właściwości moczopędne i przyspieszają usuwanie kwasu moczowego z organizmu. W ten sposób wspomagają pracę nerek, a także zapobiegają chorobom układu moczowego.

Wypróbuj przepis na pyszny, letni obiad z fasolką szparagową w roli głównej!

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Czytaj poprzedni

Rooibos – właściwości bursztynowej herbaty

Czytaj następny

Basen dla zdrowia

Komentarze

Dla Ciebie

Polecamy

Kategorie

Popularne tagi

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).